יום חמישי, 23 בינואר 2014

הדפסה תלת מימדית

הדפסה תלת מימדית היא טכנולוגיה משוכללת אשר מאפשרת לייצר שורה ארוכה של דגמים מפלסטיק, ישירות על בסיס קבצי תוכנות CAD (תכנון באמצעות מחשב). למעשה, מכונות הדפסה תלת מימדיות מייצרות דגמי אבטיפוס אשר עשויים מפולימרים שונים, בתוך זמן קצר וביעילות מרשימה.

הדפסה תלת מימדית בצבע
רבים רואים בטכנולוגיה החדישה מהפכה של ממש. הדפסה מתקדמת זו הגיחה לעולם לראשונה בתחילת שנות ה-80. עם השנים, הטכנולוגיה צברה תאוצה וכיום ניתן למצוא מדפסות תלת מימד גם במחירים נוחים יחסית (אפשר לרכוש מדפסות אלה בעבור מאות דולרים בלבד).

אכן, מרבית המדפסות נמצאות כעת בשימושם של גורמים עסקיים/תעשייתיים או מוסדות אקדמאיים. עם זאת, העוסקים בתחום סבורים כי מדובר בעניין של זמן בלבד עד אשר הטכנולוגיה החדישה תהיה נגישה גם לציבור הרחב. וזאת בבחינת מדפסת לכל ילד (או לפחות, מדפסת בכל שכונה).

יתרה מכך, לא צריך להיות מהנדס תעשייתי או מתכנת מוכשר על מנת לייצר מודלים שונים באמצעות הדפסה תלת מימדית. ברשת האינטרנט, ניתן למצוא שלל שרטוטים וקבצי מחשב המוכנים להדפסה בקלות וביעילות. המודלים יכולים להיות בצורות גיאומטריות שונות ובצבעים מגוונים. הכל בהתאם לרצונו של המדפיס ויכולותיה של המדפסת בה נעשה התהליך.

הדפסה תלת מימדית בתחומים מגוונים
הדפסה דיגיטלית תלת מימדית עלתה זה מכבר לכותרות וניתן להתרשם מיכולותיה המיוחדות בתחומים מגוונים. לדוגמה, ביריד נעלים אשר נערך באפריל 2012 בנמל יפו, הוקדשה פינה שלמה באירוע עבור הדפסה דיגיטלית בעולם האופנה. יוזמי היריד החליטו לחבר את האופנה לעולם ההדפסה התלת מימדי ומשתתפי האירוע התרשמו כיצד פריטים רבים בתחום מודפסים באיכות מדהימה לנגד עיניהם.

כמו כן, שבעה מעצבים אשר הציגו את הקולקציות שלהם ביריד השתתפו בפרויקט מיוחד במסגרתו הם עיצבו באמצעות תוכנות תלת מימד את "נעל חלומותיהם". היצירות הוצגו לראווה ביריד והדגמים זכו להתפעלות מצד המבקרים.

כפי שצוין לעיל, באמצעות המדפסות החדישות, ניתן לייצר דגמים מוצקים ואובייקטים שונים על ידי ריבוד שכבות חומר. ואכן, עולם העיצוב התעשייתי יכול כעת להשתפר ולהשתנות בכמה לחיצות בודדות על עכבר המחשב. מדפסות מתוחכמות אלה נהנות משלל יתרונות נוספים. לדוגמה, הן יכולות לפעול גם ללא השגחה של עובדים ומסוגלות לייצר מגוון רחב של מוצרים שהיו עד לאחרונה מורכבים מדי עבור מפעלים "קלאסיים".

טכנולוגיה פורצת דרך
בין המוצרים השונים אשר ניתן לייצר באמצעות הדפסה תלת מימדית, אפשר למצוא גם רכיבי היי טק עבור מטוסי סילון, מכשירי שמיעה ועוד. רכיבים מסוג זה מודפסים כבר היום באמצעות מדפסות תלת מימדיות משוכללות ברחבי העולם. גורמים בתחום סבורים כי הטכנולוגיה המדהימה תוכל לסייע מאד בתעשיות השונות. יתרה מכך, טכנולוגיית ההדפסה המתקדמת משתפרת באופן קונסיסטנטי. כבר היום, חומרי הגלם אשר מרכיבים את הדגמים הופכים לקלים יותר, קשיחים יותר ובעלי עמידות גבוהה במיוחד.

אם בעבר הייצור התבסס בעיקר על איסופם של מרכיבים שונים וחיבורם זה לזה באמצעות הברגה או הלחמה, הדפסה תלת מימדית טרפה את הקלפים. זוהי טכנולוגיה אשר מאתגרת באופן ממשי את התעשייה הישנה ומציבה רף חדש של תחכום, איכות וזמינות.