יום שני, 1 ביולי 2013

מכשירי שמיעה

"השמועה פשטה כאש בשדה קוצים" היא אמרה מהלכת אימים, המתארת את כוחה של עדות השמיעה. כדי שגם כבדי השמיעה ישארו מעודכנים בכל החדשות, אלו בעלות הביסוס ואלו הנטולות כל יסוד, נעזרים בשלל סוגים של מכשירי שמיעה.

התשמע קולי?
עוד בטרם תינוק מסוגל למקד את עיניו ולראות את העולם, הוא שומע צלילים וקולות ומבדיל ביניהם. חלק מן הקולות הללו אף מרגיעים ומנחמים אותו, בעוד שצלילים אחרים מבהילים וגורמים לו אי שקט.
זוג מכשירי שמיעה
חוש זה הוא אחד מאמצעי התקשורת הראשוניים והבסיסיים ביותר, כך שאדם שנולד עם ליקוי שמיעה שאינו מטופל במועד מוקדם ככל האפשר, יסבול מעיכוב התפתחותי משמעותי.
כדי להמנע מאפשרות זו, ניתן להתאים מכשירי שמיעה מגיל צעיר מאוד.

בדיקות מעקב
האבחון הראשון מתבצע כאשר התינוק בן יומו, ובהמשך שמיעתו תיבדק בטיפת חלב כחלק מבדיקות התפתחות שגרתיות, ואצל רופא הילדים.

לאחר שאובחן ילד כסובל מליקוי בשמיעה, ולאחר שנקבע מהי סיבת הלקות, מתקבלת החלטה לגבי המשך הטיפול. לעתים, כאשר מדובר בירידת מוליכות, שמקורה ליקוי בהולכתו של הקול אל האוזן הפנימית, הפתרון הוא ניתוח כפתורים.
כאשר לקות השמיעה מקורה הוא עצבי, הליקוי מתמקד בדרך כלל באוזן הפנימית ובהעברה של הקול אל המוח, ואז הפתרון הוא התאמה של מכשירי שמיעה.

מה הן הסיבות לליקויים בשמיעה?
הסיבות ללקויות שמיעה הן רחבות יריעה: החל ממום מולד או מחלה, דרך חבלה או תאונת עבודה, וכלה בזקנה.

לקות שמיעה נמדדת על פי דרגת חומרתה, מן הנמוכה ביותר (בין עשרים עד ארבעים דציבלים) ועד חירשות.
התאמתם של מכשירי שמיעה תלויה במידת הנוחות של בעל הלקות, ובמדדים אישיים נוספים כגון צורת האוזן ואורך התעלה.
חלק מן המכשירים מורכבים מאחורי האוזן בעוד שאחרים מורכבים בתוכה, כשהבחירה נתונה בידי המטופל והעדפותיו.

כיצד זה עובד?
העיקרון על פיו פועלים מכשירי שמיעה הוא עקרון של הגברה ועיבוד צליל. בתוך המכשיר מצוי מיקרופון המעביר את אותות הקול הנקלטים בו אל המגבר, ומשם אל תוף השמיעה.
בנוסף, מכשירי שמיעה מסוגלים לזכור קולות, אותות וצלילים, ולחדד אותם גם בסביבה רועשת. עם זאת, המכשיר אינו מהווה תרופה או מניעה, כי אם מאפשר תיקון נקודתי של מצב קיים, ובעצם מהווה כלי עזר המאפשר תפקוד יום יומי תקין ורגיל.

התאמת מכשיר
משקלם של מכשירי שמיעה הוא מינימלי, וברוב המקרים גודלם אינו עולה על 7 מ"מ, כך שקל להסתגל לקיומם מאחורי האוזן או בתוכה.
המכשיר מותאם אישית למטופל על ידי קלינאי תקשורת בהתאם לדרגת ליקוי השמיעה, ובשלב הבא מותאם המכשיר למבנה האוזן, השונה מאדם לאדם.

בנוסף, יש לבחור מכשיר ידידותי למשתמש ככל האפשר, תוך הכרה בקשיים המיוחדים של כל אדם, בין אם מן ההיבט הטכנולוגי ובין אם בשל קושי נפשי המתעורר על רקע עצם השימוש במכשיר.