יום ראשון, 30 ביוני 2013

השתלות שיניים

האסוציאציות שמעלה בנו המונח "השתלה" הן של ניתוח מורכב הכרוך בסכנת חיים. אולי משום כך רבים נרתעים מביצוע של השתלות שיניים, על אף שמדובר בטיפול שגרתי למדי המתבצע מדי יום במרפאות השיניים השונות.

כבר לא מדע בדיוני
עד לפני מספר שנים לא רב, החלפת איבר שאינו מתפקד באיבר בריא נשמעה כמו רעיון הלקוח מסרט מדע בדיוני. כיום, מדובר במציאות יום יומית ובחיי אנשים רבים שניצלו מגזר דין מוות.

בעבר, גם לשיניים שנשרו או נעקרו לא היה תחליף אמיתי, למעט שימוש בשיניים תותבות נשלפות או שימוש ב"גשר".
מאז התגלו האפשרויות הטמונות בשימוש בטיטניום, הוא הפך לחומר עיקרי בביצוע השתלות שיניים.

כיצד מתבצעת ההשתלה?
מן הטיטניום מייצרים שתלים דנטאליים חזקים ועמידים באיכות גבוהה, ועליהם מבריגים את השן התותבת הקבועה. החדרת שתלי הטיטניום כרוכה בפעולה כירורגית, במהלכה מחדירים את השתלים לעצם הלסת.

כעבור תקופה קצרה יחסית, נקלטים השתלים בלסת: העצם נבנית סביבם ומעגנת אותם בדומה לשורש השן שנעקרה.
אחוזי ההצלחה של השתלות שיניים הם גבוהים ביותר; כ- 95 אחוזים.

כשהפחד מניע
על אף שמחיר ההשתלה שווה לכל נפש, והידע אודות יתרונות השיטה  נגיש לכולם, רבים נמנעים בכל זאת מביצוע של השתלות שיניים.
ההבנה כי את השן החסרה תחליף שן קבועה שתאפשר איכות חיים כמו גם חלופה אסתטית אולטימטיבית, עדיין אינה מצליחה למגר באופן מוחלט את החרדה הדנטאלית.

בין אם החרדה נובעת בשל נסיון עבר מר, בין אם היא מסתמכת על סיפוריהם של אלו שחוו נסיון עבר מר, ובין אם היא תוצאותיה של תחושת אובדן שליטה והליכה אל הלא נודע, הפספוס הוא עצום.
ככל שהטיפול נדחה, עולה הסיכון כי במקום של השן החסרה תתחיל ספיגת עצם מואצת, שתשפיע גם על חוזקן של השיניים הסמוכות ותפצח במעגל קסמים של איבוד שיניים.

לאלו מכם שהחרדה שלהם היא מהמורה שאינה ניתנת לצליחה, ישנן מספר אפשרויות לגשת אל הטיפול בכל זאת. כיום, ניתן לבצע טיפולי שיניים כמו גם השתלות שיניים בהרדמה כללית, כך שהמטופל אינו בהכרה במהלך הטיפול, ולא יזכור ממנו דבר.

הולכים לישון, קמים עם שיניים
יתרונותיה של הרדמה כללית בבעלי פוביה דנטאלית באה לידי בטוי במספר דרכים.
מעבר לאפשרות שהמטופל יביע היענות לאופציה טיפולית כזו, הרי שמן ההיבט הרפואי ביצוען של השתלות שיניים בסמוך לעקירה הן עדיפות על פני תקופת המתנה, העלולה לסכן את צפיפות העצם ומצבה הכללי.
בנוסף, בעת ביצוע של הרדמה מלאה ניתן לבצע הליך רפואי מלא, ללא צורך בשיתוף פעולה מצד המטופל החרד, כך שביצועו יערך מהר יותר ובהרבה פחות תקלות אפשריות.

כמובן: אפשרות זו היא שרירה וקיימת רק במידה והמטופל עונה לתנאים הנדרשים מהליך מסוג זה, כאשר היא מהווה פתרון אחרון בהחלט.